Sunday, January 10, 2010

DULU n SEKARANG

Dulu aku slalu tanya mak aku knp mak aku bleh lahirkan kami 7 org wpun mak aku kata bersalin ni sakit. Tp skrg bila dah mpnyai anak aku sendiri, baru aku fhm perasaan mjdi seorg ibu. Kesakitan sewaktu bersalin n alahan sewaktu mgandung seakan2 tak pernah wujud bila mlihat anak didepan mata. Tipulah klau aku ckp aku tak pernah stress sewaktu awal2 bersalin dulu, stress aku bkn dsbbkan sakit bersalin @ sakit kena jahit tp sakit slepas bersalin. aku tak leh jln sbb tekanan pada anus aku. Bykanlah, kesakitan yg aku rasakan itu lbih sakit dpd sakit bersalin n semua benda aku tak leh buat sbb sakit. Sakit tuk bersalin pun tak selama ni, aku sakit nak bersalin pun 20 minit jer. Waktu sakit kat anus tu mental n fizikal aku mmg terganggula. Tp skrg prkara tu dah berbulan pergi n seakan tak terasa bila mlihat Wardiah. Aku tak pernah rasa yg anak ni myusahkan hidup aku walau aper pun cabaran n prgainya sbb aku percaya kpd keberkatan rezeki yg Tuhan berikan. klau mak aku bleh jaga kami adik-beradik knp aku tak lehkan. Tahun 2010 ni aku ingin jalaninya ngan semngat n azam yg baru. Aku nak jd org yg positif n klau bleh aku nak jauhkan unsur2 negative. Skrg ni hidup lbih bermakna n bermatlamat. Semua perkara yg dilakukan untuk kesenangan anak2 kami nanti. Pngalaman yg ader ni akan aku jdkan pedoman untuk kami meneruskan hidup ni. Kesilapan n kegagalan yg dulu akan aku simpan agar ia mjdi peringatan yg ckup berguna. Manusia belajar dpd kesilapan, kesilapan n kegagalan yg dulu adalah guru yg terbaik. Bkn senang nak jd senang tp bukan susah nak jd susah. Aku harap 2010 ni memberi aku sinar yg ckup baru, ader tanggungjawab yg perlu digalas n disempurnakan sbgai seorg Islam, isteri, ibu, anak, kakak n kpd diriku sendiri. Sbgai manusia aku mmg sgt x perfect, tp aku harap agar tahun ni dpt merubah aku mjdi sesuatu yg baru.

No comments: