Tuesday, July 28, 2009

9 BULAN

Esok genapla kndungan aku 9 bln. wah . . .cuak gak aku. Aku rasa ni prkara normal yang akan berlaku kat semua orgkan. Mak aku lagi cuak dpd aku wpun dia dah berjaya melahirkan 7 org anak (seorg pmpuan n 6 lelaki). setiap kali aku sakit perut wpun nak buang air besar, mak aku tetap cuak. Kdg2 nak ketawa pun ader, tahap risau mak aku mmg mlmpau, kdg2 boleh naik darah tinggi. Hari tu aku duk kat HTAA slma 1 hari sbb aku hmpir bersalin, n masa tu kndungan aku baru 33 minggu, aku dimasukkan tak smpai 24 jam tapi darah tinggi mak aku dah naik. Punya la mak aku risau smpai dia pulak yg sakit. Mak aku pnah ckp, waktu aku nak bersalin nanti mesti dia rasa semua benda tak kena. Terharu betul aku dengar, nak nangis pun ader. syg betul mak aku kat anak2 dia. Baru2 ni mak saudara aku baru mlahirkan anaknya ke 6. Auntie aku ni ceter la kat mak aku, spnjg dia tengah sakit nak bersalin dia sempat ingt kat aku. Dia ckp "mcm maner la keadaan aku nanti, kesian kat tini". Terkejut n terharu aku sbb tengah2 sakit tu mak saudara aku bleh ingat kan aku. Bersyukur betul aku sbb ramai yang ambil berat n syg kat aku tanpa aku sedari. Bau2 sakit nak bersalin tu dah lama menjengah aku, minggu mi jer dah 3 hari berturut2 aku terasa sakit ala2 nak bersalin gitu, Dr kata sakit main2. So aku skrg ni asyik stand by jer la sbb bila2 masa aku leh bersalin. Wish me luck :)

6 comments:

Neeza Shahril said...

banyakkan baca doa Tini. Semoga dipermudahkan segalanya.. InsyaAllah..

l i e y n said...

mcm mana ko boleh tau tu sakit nak bersalin?
aku masa first time dulu pun tak tau mcm mana...main agak2 je. bila kuar tanda baru confirm...
masa 2nd time baru tau....
tu baru minor tini...

XaIe_LuX said...

mdm my mum kate minum air selusuh kl nk senang bersalin... tak pon buat YOGA.......

Kamarul n Hartini said...

To kak Neeza: thanks :)

To Kak Lin: mula2 aku tak tahu tapi masa kndungan aku 33 minggu, aku dah rasa contractions yg smpai tak leh jln. N contractions tu dtg every 10 minits tu pun aku tahu masa kena tahan di HTAA. sejak tu aku tahu la benda tu sakit tanda2 tuk bersalin.

To xale lux: thanks :) tapi i tak tahu yoga :(

noniey said...

banyakkan berdoa.. selalu mengaji.. insyallah everything will be fine.. kalau mak ko bleh, ko mesti boleh..

hidayah said...

aku pun dulu tak tahu camane rasa nak bersalin tu.. mmg cuak gak aku sbb tiap2 hari aku dok tnya mak aku, kalau sakit mcm ni tu nak bersalin ke, sakit mcm tu nak bersalin ke.. last2 smpi ke due date aku tak tau camane rasanya.. sbb kena induce kan.. hehe.. doa byk2, mintak ko bersalin ok.. lagipun masa tu mak aku bagi aku minum air rendaman kayu apa ntah dari mekah.. tak ingat nama dia.. tu pun function mcm air selusuh..