Sunday, June 7, 2009

MAKAN NASI

Spnjg korang mgandung aper ea yang korang mkn? Aku mkn jer mcm2 tapi ada benda2nya yang aku elak mkn atas nasihat DR. Korang mkn nasi tak waktu mgandung? Mesti korang mkn kan. Pernah tak korang kena marah sbb mkn nasi waktu mgandung ni? Kejadiaan ni berlaku kat aku. Masa tu aku g lawat saudara aku, dia pun tanya dah mkn ker? Aku pun kata dah mkn nasi td. Tiba2 ada suara yang mencelah,

A: Mkn la nasi nanti anak besar baru tahu n satu lagi bdk skrg ni suka sagt mkn vitamin yang Dr kasi tu pun bleh mybabkan baby besar. Dr mmgla akan kasi mcm2 utk kita mkn. Ikut sgt ckp Dr (dgn nada yang tinggi)

AKU: Terpingga2 sbb terkejut n semestinyala aku senyap sbb yang ckp tu org yang lebih tua dpd aku. Dlm hati aku mcm2 tanda tanya. HMMM betul ker??? Kalau tak ikut saranan Dr habis aku nak dengar ckp saper? Kalau ada masalah si A ni ker yang nak tolong aku nanti? Silap haribulan nanti aku kena blik, manusia ni pandai jer. ckp kalau berdasarkan fakta tak pe la ni aku tak tahula berdasarkan aper.

Aku ni tak berapa arif bab2 ni. Apa pendapat korang betul ker baby besar disbbkan nasi?

5 comments:

noniey said...

tak pernah plak aku dgr. even aku dulu memang kuat makan. 1 hari, 3 kali aku makan nasi. aku tak rasa betul lah tu. cuma memang kita kena jaga gak pemakanan. kita tak leh setkan mind kita yang bila pregnant je kita bleh gemuk. salah tu..

pasal vitamin tu, ada gak aku dgr. cuma nya vitamin yang penting2 tu kenalah makan. macam asid folic, calsium... tapi kadang2 doc bagi b-complex tu, orang kata tak yah makan. tak tau ah tu camne..

Kamarul n Hartini said...

To noniey, tu la pasal. Takkan aku nak bpntang nasi. pengsan la sbb nasi kasi tenaga. Aku kalau mkn setakat roti jer tak kenyang perut. Vitamin tu aku mkn esp asid folic, pting tu kan.

hidayah said...

aku pun xpenah dgr.. tapi ko tu la aku kan.. masa pregnant dulu aku mmg xmkn nasi.. tak lalu.. ehehe..

l i e y n said...

tak semua nasihat yang orang bagi tu kita boleh ikut....
makan je nasi, aku rasa takde masalah langsung, kalu selera makan aje tapi jgn le over...
pengalaman aku mengandung 2 kali, aku makan nasi makan vitamin semua yg dr bagi plus aku beli xtra vitamin lagi tapi dua2 anak aku takde plak besar, dua2 tak sampai 3 kilo...
kadang2 orang ni bercakap ikut sedap aje, tak pernah pun diaorang kajian or experiment, ikut dengar cakap orang..
itu atas diri ko le, nak ikut or not..
aku just cite pengalaman yg dah 2 kali ni. mungkin boleh tanya pengalaman orang lain yg lebih dr aku....

Kamarul n Hartini said...

To Dayah: Tu la aku rasa org yang ckp tu sajer2 je berlagak pandai.

To Kak Lieyn: Betul tu kak Lieyn, heran aku bila dengar org tu ckp mcm tu. Vitamin2 tu mmg aku mkn sbb aku tahu setakat mkn jer mgkin tak cukup tuk baby. So far tak der la aku nak ikut si A tu ckap aper. Geram plak aku ngan si A, takkan la aku tak mkn nasi. Aku ni dah la kena mkn nasi.