Wednesday, September 23, 2009

PATUTKE AKU MARAH

Dlm kegmbiraan kita mymbut hari raya, kdg2 ader jgk bbrp benda yg terjadi n myenakkan otak kita. org yg aku maksudkan ni mpnyai pertalian persaudaraan yg sgt erat satu ketika dulu ngan kitaorg, tp sejak bbrp thn ni semuanya hancur n kami sekeluarga terpaksa bersabar n berdiam diri sbb sidia lebih berumur. Baru2 ni sidia buat aku n adik2 aku marah. Patut ker aku marah org tu krn merosakkan hbungan yg terjalin baik selama ini. Patutke aku bersemuka ngan dia n luahkan segalanya, ketidakpuasan hati kami. Tapi kdg2 ngan mluahkan sglanya akan mngeruhkan lg keadaan. Ataupun patutkah aku mbiarkan segalanya pulih ditelan masa. Slama ni hbngan kami baik n rapat tapi kerana 'dia' hbngan yg baik terjalin umpama retak menanti belah. Kami jer ke yg bersalah? Mulut sidia tu alim n bgus sgt ker? tak der org sempurnakan tp jgnlah tak sedar kesalahan diri sendiri. Aku tahu ksalahan aku n aku tak ckp aku ni bagus sgt. Tapi aku kesian kat mak aku sbb terpksa bsbr sbb sygkan adiknya n dia tak nak keruhkan keadaan. Aku sedar kami tak la bgus maner, mulut pun kdg2 pedas jgk tp manusia bleh brubahkan. Mulut kami pedaspun sbb dah tak tahan, takkan nak biar org maki adik-beradik kitakan wpun kslahan yg dilakukan tak masuk akal lgsung. Patutker marah org beli pencuci muka yg harganya $4 n siap ckp semua tu membazir. Di mulutnya penuh ngan kata2 kesat, makian n sbgainya. Kami terima semua tu sbgai asam garam kehidupan n kami terima prngai sidia seadanya sbb kami pun BUKAN sempurna. Tapi sidia x bleh terima kami seadanya, kisah n sejarah yg lepas sntiasa diungkitnya bgaikan dirinya sungguh sempurna. Kdg2 terbit dihati kami betapa kami myesal mngenalinya, tp tu semuakan sudah ditakdirkan n kami terpaksa menerimanya wpun kami tahu hungan yg terjalin lama dulu takkan sebahgia dulu. Kami tak pndang lgsung ngan harta yg ada, ambillah semuanya. Wpun kami mgkin x semewah manr tp kami mewah ngan kasih syg n doa siibu. Harta mmglah pnting tp takla sepenting kasih syg. Kami tak pndang ngan harta org n kami tak dengki n cemburu pun ngan harta n kemewahan yang sidia ada.

ps/ Nasib baik kami dikelilingi keluarga yg sntiasa mjdi tunggak kbhgiaan. Aku bersyukur memiliki suami yg sntiasa mjdi pendengar yg setia. Terima kasih syg. Kepada sidia, tolongla jgn putuskan hbngan persaudaraan ini.

No comments: