Wednesday, March 18, 2009

Jangan Pandang Belakang

Hai kwn2 lama aku tak update blog. Hari ni aku nak ceter tentang barang baru dan brg lama. korang kalau dapat handphone baru adakah korang akan buang atau abaikan terus handphone lama? Kalau aku, dah semestinya handphone lama tu jadi arwah. Sbbnya aku mmg tak suka guna brg lama especially brg yang baru tu lebih canggih dan hebat. Tapi ader satu kejadiaan yang membuatkan aku berfikir. Kejadian ni ader kaitan ngan my beloved husband. My husband ni ader 2 handphones. Satu Nokia versi lama n satu lagi Sony Ericsson. Ader satu hari tu, aku tanya la knp husband aku ni suka sgt guna tel lama dia, knp tak guna tel baru dia jer. Kemana2 mesti husband aku guna tel nokia sdgkan tel sony tu digunakan bila perlu jer. Husband aku cakap walaupun hp baru tu lebih canggih dan hebat dapd nokia dia yang buruk tu tapi tel nokia tu mempunyai nostalgia tersendiri. Hp tu la yang bersama2 dia mengharungi susah senang dari belajar sampaila skrg. Fuhhh...Sentimental betul laki aku...Insaf aku jap. Mgkin disbbkan suami aku ni pernah hidup susah, jadi dia sgt menghargai aper yang dia miliki. Setiap brg yang dimilikinya, dia amat menghargainya. Waktu tu terus kepala aku ligat berfikir dalm persepektif yang berbeza. Kita ni manusia kalau dah dapat brg baru jarang kita nak simpan brg yang sebelum ni mjdi teman setia kita. Kalau dulu hp tu la atau brg tu la yang mjdi pengarang hati kita tapi sejak dapat brg baru, yang lama terus ditinggalkan dan adakalanya dibiarkan tanpa perasaan.

Kdg2 aku tak setuju gak ngan falsafah pandang kehadapan jer. Sbb bagi aku sbgai manusia kita kena jugak pandang kebelakang. Bila sesekali kita pandang kebelakang kita akan sedar ttg asal usul kita dan kita akan sentiasa berhati-hati dalm menongkah arus kehidupan. Yang paling utama kita menghargai org yang selama ini bersusah payah mengharungi hidup ngan kita. Wajarkah kita mengabaikan org yang pernah bersusah payah ngan kita semata-mata kita rasa org itu dah tak secantik, semoden dan secomel dulu??? Lupakah kita betapa besarnya pengorbanan insan yang kita telah lupa kewujudannya semata-mata kita alpa dengan nikmat dunia. Insan yang kolot, yang tua, yang tak comel itulah yang selama ini bersusah payah ngan kita utk membina kehidupan yang selesa, tapi bila kita dah memiliki segala kesenangan, segala keinginan yang kita inginkan...kita pun tinggalkan org yang sama susah ngan kita tanpa belas kasihan. org yng begitu sbnrnya tidak mahu melihat ke belakang. Jauhilah aku dpd mjdi org yang tak pernah melihat masa lampau ku. krn masa lampau kita tu lah yang membentuk kita mjdi manusia pada masa sekarang.

2 comments:

SfKn said...

betui betui btetui.
tp kalau asik mengenang kisah lampau yg sedih pun tak best gak. bila kita nak maju ke hadapan. senang kata, yg baik jdkan teladan yg buruk jdkan sempadan.

Neeza Shahril said...

akak kenang dan sayang benda lama.. kalau ianya berbaloi. Kalau ianya menyakitkan, akak dah buang dah pun...
kalau handphone tu, akak tak akan beli baru selagi boleh pakai hehehe...