Sunday, August 16, 2009

NUR ALKARMILA WARDIAH BT NOR ALKAMARUL

Itulah nama diberi buat cinta hati pertama kami. Wardiah dilahirkan secara normal pd 12/8/09 pukul 4.08 am di HTAA. Selepas pemeriksaan di Klinik Chong pd ari Isnin, aku buat x tahu jer lg sbb ramai ckp baby sulung lmbt skit keluar wpun "jln" dah bkak dlm 1 cm. Tapi dpd ari Isnin mlm smpai la selasa tanda tuk aku bersalin dah keluar tp aku mlas nak fikirkan sgt. Pg Selasa tu aku g teman mak aku keluar duit n g beli brg sbb mak aku risau kot2 dah smpai masa tuk aku bersalin jd mak aku ni heret la aku kesana-kesini. N smasa keluar tu pun aku dpt rasa mcm baby dlm ni menekan-nekan aku. Dlm tengahari mcm tu aku dpt rasakan contraction stiap 30 minit, n bila mjlg maghrib contraction tu dtg dlm 10 minit sekali. Tapi aku ckp ngan mak aku takder aper2la sbb contraction tu minor sgt. Contraction tu mmg minor sgt mcm period pain. Dlm kul 8pm kita org jumpa Dr Tai tuk periksa jln, n Dr ckp jln aku dah bukak 5cm. Aku aper lg sgt terkejut n happy at the same time sbb aku dah nak bersalin. Aku terkejut sbb Dr ckp bukaan aku dah 5cm tapi contraction aku tak kuat. Aku dpd awal mmg nak bersalin kat HTAA so kitaorg pun g la HTAA n nasib baik semua brg mmg dah ada dlm kereta.

Suami aku yg ader kelas tmbahan kat Jengka pun berdesub blik. Dipendekkn ceter aku msuk labour room dlm tengah mlm n semestinyala my husband masuk sekali memberi semangat kat aku. Dlm labour room tu Dr kasi aku masa dlm 3 jam sbb bukaan tak smpai 10cm lagi, tapi dlm 2jam stengah bukaan aku dah smpai 10cm n aku aper lagi berusaha la sekerasnya tuk melahirkan permata hati kami. 20 minit kmudian Wardiah pun dlahirkan. Wardiah ni pulak bila keluar jer dpd perut aku senyap jer tak nangis2. Dr terus hantar ke NICU. Syukur Alhamdulillah dia menangis pas tu, most of the nurses said that mgkin dsbbkan aku kena cucuk masa kndungan aku 33 mggu jd baby rasa penat, tp its normal n tak merbahaya pun. Dr check kata semuanya ok n dia bleh bernafas mcm biasa. Lega hati kami. Slpas jer bersalin, tiba la saat tuk adegan jahit mjhit aper yg patut, prosesnya mmg la myakitkan tp aku cuba control ngan borak2ngan nurses yang sdg mjahit aku. Ader Dr pelatih tu siap pegang tangan aku, seakan-akan memberi semangat la plak tuk aku, 2 org tengah sbuk berborak n jahit aku. Kebetulan Dr pelatih tu pernah jaga aku masa aku hmpir bersalin masa kndngan aku 33 minggu, dia mmg Dr yang baik sbb siap tido kat sebelah aku lg sbb dia risau aku bersalin awal. Bukan Dr laki ea tp perempuan. N Dr tu jugak la yang bersihkan aku pas proses jahit mjahit tu.

Masa kat wad, mak aku ni beceritala betapa dia tak bleh tido bla mngenangkan yg aku ni nak bersalin pagi tu. Mak aku ckp deberannya mmg tak terckp la, smpaikan mak tido duduk sbb terlmpau risau.

So, itula dia perjalanan seorg yg baru bergelar mama, nanti next entry aku post gmbr Wardiah ea.

3 comments:

Fatehah A. said...

tahniah madam dpt baby girl..
sdap name tu..

l i e y n said...

tini,
nak pagi anak ko 'mila whazzup whazzup' boleh?

fanafelia said...

madam..tahniah! yey! dapat anak buah hehehe ceh2...